piątek, 1 października 2010

WAZY POMYŚLNOŚCI - tyb. YANG BUM














1 komentarz:

  1. Osobista Waza Bogactwa (tb. Yang-bum) wypełniona cennymi przedmiotami, symbolami i substancjami jest doskonałym instrumentem Feng Shui oraz magnesem przyciągającym pomyślność, pomocnych ludzi, dobrą energie i błogosławieństwo do domu, sklepu czy posiadłości. Kaształt, zawartość i symbolika Wazy nie jest przypadkowa. Od setek lat istnieją szczegółowe instrukcje pozostawione przez Buddów, Mistrzów i istoty z wyższych wymiarów dotyczące kształtu, składu i rytuałów koniecznych do dopełnienia aby Waza działała. Zazwyczaj odpowiednio przygotowana waza ma aurę podstawową obejmującą swoimi zasięgiem około 30 km. Oprócz Waz Bogactwa związanych z którymś z bóstw pomyślności jak Dzambala, Ksitigarbha, Biały Mahakala, Kurukulla, Norgiuma istnieją tez Wazy związane z Budda Medycyny, Zielona i Biała Tara, Królem Nagów, Padmasmabhava i inn. Stawia się je na ołtarzu lub w honorowym miejscu w domu jednak nie blisko okna lub nie na przeciwko wejścia głównego. Często tez zamyka się je w specjalnym pudełku. Ci, którzy mają taka mozliwośc umieszczają je w osobistym gabinecie bogactwa, który następnie jest specjalnie pieczętowany w magiczny sposób co ma uchronić energie bogactwa przed rozproszeniem. Kolejnym rodzajem waz są Wazy Ziemi (tyb. Sa-bum) zakopywane pod stupami, świątyniami i domami lub na szczytach gór, w rzekach, terenach o zaburzonej energii (polach bitew, kataklizmów).
    Ich zadaniem jest harmonizacja 5 żywiołów i uspokojenie duchów zarządzających danym terenem (tyb. sadak, yulha, naga), aby sprowadzić ich przychylność, oddalić klęski nieurodzaju, epidemii i suszy. Waza związana z danym Buddą posiada jego aktywność i właściwości np. Waza Buddy Medycyny ochrania przed chorobami, Waza Tary chroni przed lękami i przeszkodami, obdarza pomyślnością i bogactwem.
    Wazy nie są produkowane komercjalnie, wykonuje się je w klasztorach, podczas specjalnych ceremonii,ściśle według tantrycznych tekstów i term (objawionych nauk).Na przykład wiele tego typu nauk pochodzi od X - wiecznego indyjskiego mistrza buddyjskiego Atishy. Zostały mu one przekazane przez Buddę Tarę i inne oświecone istoty w celu położenia kresu biedzie i niedostatkom wśród ludzi. Kiedy Atisha przybył do Tybetu, poruszony biedą i ciężkim życiem jego mieszkańców rozpowszechnił wiedze n atemat tworzenia i konsekracji Waz Bogactwa i Waz Uzdrawiających.

    Zewnętrzną manifestacją wazy jest pojemnik zawierający różne cenne substancje (pięć cennych metali-złoto,srebro,miedż,mosiądz,brąz, cenne kamienie -koral,perły, turkus etc. ziarna takie jak m.inn sezam, ryz, jęczmien,topione masło ghee, miód , orzechy, lecznicze zioła, kadzidła, monety, mendrup- nektar medycyny - ziołowe kulki pobłogosławione przez mnichów i lamów podczas wielodniowych sesji recytacji modlitw i mantr, obrazki i mandale z mantrami bóstw bogactwa , obrazki z 8 pomyślnymi symbolami, Szrfy i materiały przykrywające Wazę reprezentują kolory 5 żywiołów i 5 rodzin Buddy. Niektóre wazy zawierają relikwie wielkich mistrzów medytacji.
    Po wypełnieniu waz mnisi obwiązują je 5 kolorowym sznurem zakończonym lakowa pieczęcią, od tej chwili nie wolno otwierać wazy gdyż zgromadzona energia rozproszy się. Następnie wykonywany jest rytuał konsekracji zwany Pudżą Rabne który trwa 3 lub 7 dni, Tak konsekrowana wazę stawia się na ołatarzu lub w honorowym miejscu w domu z dala jednak od okna i nie na przeciwko głównego wejścia. Reprezentuje aktywności i właściwości poświęconego jej Buddy i powinna być traktowana z takim samym honorem jak on. Można palić przed nią kadzidła i świece, medytować, modlić się o pokój i dobrobyt dla wszystkich istot.
    Czyniąc tak budujemy pole oświeconej mocy które będzie rozprzestrzeniać błogosławieństwo w 10 kierunkach i przyciągać wszystko czego potrzebujemy - to najlepszy prezent jaki możemy ofiarować sobie i światu.

    OdpowiedzUsuń